Hoezo, een bruidsreportage voor €110,00 per uur?????

Ik krijg wel eens de vraag wat er zoal komt kijken bij een trouwreportage. En waar de prijs die wij hanteren , namelijk  €110,00 per uur op gebaseerd is. Toch is het belangrijk om dat eens uit te leggen. En je zal zien dat je waar voor je geld krijgt.

Algemeen
Een bruiloft is een lange dag die snel voorbij vliegt en de foto’s zijn een belangrijke herinnering aan die dag. Overdoen is er niet bij, dus je moet wel zeker van je zaak zijn. Dankzij de digitale camera’s is de kans op het verpesten van een gehele reportage gelukkig een stuk kleiner geworden. Voorbereiding is heel belangrijk. Mijn auto met navigatie zorgt ervoor dat ik precies kan uitreken welke tijd ik kwijt ben om van A naar B te komen zodat ik geen minuut van uw dag hoef te missen.

wedding-128.jpg

Contact geld voor parkeermeters en daarnaast mijn telefoon ook niet onbelangrijk, en zorg dat je dan ook de nummers van de ceremonie meester of weddingplanner voor geprogrammeerd hebt.  Tevens check ik ruim op tijd of de reserve fotograaf beschikbaar is, voor het geval dat ik om wat voor reden dan ook uitval.

Apparatuur
Voor een reportage moet je  je spullen op orde hebben. Wij hebben de beschikking over  twee professionele camera. Mocht een van de twee defect gaan, dan heb je altijd nog de tweede camera om de reportage mee af teronden. Daarnaast kun je op deze manier constant twee verschillende objectieven tot je beschikking hebben voor het maken van je foto’s.

Welke objectieven je gebruikt is natuurlijk ook grotendeels een persoonlijke keuze. Zelf heb ik op één camera altijd mijn standaard zoom zitten; de Canon 24-70 f/2.8. Deze lens is in de meeste situaties bruikbaar en het is prettig om hem altijd schietklaar te hebben. Op de tweede body wissel ik regelmatig van lens; een telelens om van een afstandje gasten vast te leggen,  de trouwzaal en de feestzaal op de foto te krijgen en m’n macrolens voor het vastleggen van de fijnere details.  Zelf  gebruik ik veel bestaand licht tijdens een huwelijksdag  maar de externe flitser heb ik wel standaard op mijn camera’s zitten. Praktisch voor wanneer er te weinig licht is om het gebeuren vast te leggen of om, waar nodig, wat in te flitsen. Voor het fotograferen met bestaand licht zijn lichtsterke objectieven een must.
Uiteraard neem ik een extra’s accu’s mee.  Ook geheugenkaartjes zijn belangrijk, ik kies een formaat waarbij je niet te vaak hoeft te wisselen, dat voorkomt dat ik de gehele dag met dezelfde kaart fotografeer. Ook geheugenkaartjes kunnen kapot.

Minder voor de hand liggend is het meenemen van een reflector en/of doorzichtscherm.
Tijdens een bruiloft heb je meestal niet de mogelijkheid te wachten op het juiste licht, een opvouwbare reflector helpt dan om ook de andere kant van het bruidspaar net de benodigde belichting te geven. Een groot, eveneens opvouwbaar, wit-transparant scherm is handig om harde zonnestralen te breken. Je kunt het bruidspaar zo gemakkelijk in de schaduw zetten van het scherm wat zorgt voor vleiend zacht licht.  Ook een stuk kleed of een grote handdoek is handig om mee te nemen. Wanneer je het stel ergens op de grond wilt plaatsen kun je het kleed gebruiken om te voorkomen dat hun kleding vies wordt. Vooral handig wanneer je net tussen twee regenbuien door foto’s moet maken. Het kleed kan daarna eenvoudig de was in, de bruidsjurk moet nog de hele dag mee.

De laatste voorbereidingen
Een dag van te voren alle accu’s opladen, geheugenkaartjes formateren. Ik kijk de instellingen op mijn camera ook nog even na.
Door jezelf aan te leren deze acties regelmatig te controleren voorkom je een boel problemen.
Ik leg alle apparatuur vast klaar.

Foto’s die erbij horen
Er zijn een aantal foto’s die je eigenlijk gewoon bij elke bruiloft even moet maken. Wellicht dat het bruidspaar er niks mee zal doen, maar liever een paar foto’s teveel dan te weinig.

bloemen

Close-up van de ringen; wat het altijd goed doet is de ringen fotograferen op het bruidsboeket. Wanneer je een macrolens bezit raad ik aan deze zeker even te gebruiken. Een goed moment voor het maken van deze foto is tijdens de receptie. Het stel is bezig met hun gasten en voor jouw is er even rust voordat het volgende fotomoment zich aandient.

De schoenen; eventueel te combineren met ringen en bruidsboeket. Vrouwen zijn vaak een hele tijd bezig geweest de schoenen uit te zoeken terwijl deze in veel gevallen niet eens zichtbaar zijn onder de bruidsjurk. Je doet er dus goed aan deze ook even op de foto te zetten. Ook andere accessoires, zoals kettingen en hoeden, zijn dankbare onderwerpen.

Foto van de achterkant van de jurk; waarom? Geen idee, maar blijkbaar vinden vrouwen dit een belangrijke foto. Voor deze foto kun je bijvoorbeeld de bruidegom de bruid laten omarmen en het bruidsboeket in zijn handen plaatsen.

cropped-banner_weddings8.jpg

De bruidsakte; in het gemeentehuis ondertekent het bruidspaar, de getuigen en de trouwambtenaar de bruidsakte. Maak van iedereen die de handtekening zet een foto terwijl ze het document ondertekenen. Vraag (vooraf) of ze tijdens het tekenen even op willen kijken (of zeg zachtjes hun naam om ze op te laten kijken terwijl ze bezig zijn) om de foto wat interessanter te maken. Het kalende hoofd van de bruidegom is natuurlijk niet zo vleiend op de foto. Of neem een heel laag standpunt.
Probeer achteraf de trouwakte ook nog even snel op de foto te zetten samen met het trouwboekje en het bruidsboeket. De akte verdwijnt namelijk het archief van de gemeente in en deze zal het bruidspaar dus niet snel meer te zien krijgen. Veel ambtenaren weten dat dit een veel gemaakte foto is en kijken dus niet raar op wanneer je vraagt of je er nog even een foto van mag maken.

Ook de bruidsauto is een onderwerp dat even mee op de foto moet. Doorgaans uitgezocht door de bruidegom. Vaak in de bruids foto’s is deze auto goed te betrekken

.petra-dennis-by-dvankolck-877.jpg

Belangrijke momenten
Uiteraard dien je de hele dag oplettend te zijn voor mooie foto’s, maar er zijn een paar belangrijke momenten die je niet hoort te missen. Een van de eerste momenten is wanneer bruid en bruidegom elkaar voor het eerst zien. Meestal is dat bij het openen van de voordeur of het afdalen van een trap.

De aankomst bij de trouwlocatie is vaak het punt waarbij veel gasten het bruidspaar voor het eerst zien. Tijdens de huwelijksceremonie in het gemeentehuis moeten er natuurlijk foto’s gemaakt worden van het ja-woord, de kus en het omdoen van de ringen. Daarnaast dus de trouwakte en het tekenen ervan.

Indien er ook een kerkdienst is heb je daar het aansteken van de trouwkaars en uiteraard de belofte. Ook het bezoek aan Maria is een fotomoment. Het kerkboekje is doorgaans door de bruid en bruidegom samengesteld en verdient wat mij betreft ook een fotootje.

Na de huwelijkssluiting is doorgaans een goed moment om de groepsfoto te maken. Er zijn verschillende meningen over de juiste aanpak, maar volgens mij is het aan te raden te beginnen met alle aanwezigen. Vervolgens verklein je de groep naar de directe familie en uiteindelijk maak je de foto’s van het bruidspaar met de ouders, het bruidspaar met de grootouders en wellicht ook nog wat foto’s met vrienden of vriendinnen.

Ook vergeet ik niet om naast alle andere foto’s een paar ‘stijve’ volledige foto’s te maken (statie foto). De bruid en bruidegom samen terwijl je hun hele outfit kunt bewonderen. Vaak zijn dit de foto’s die grootouders graag willen hebben. Door de dag heen moeten natuurlijk ook de meeste gasten en vooral de ouders, broers en zussen en eventuele oma’s en opa’s ook regelmatig op de foto staan.

Daarna volgt nog het aansnijden van de taart, dit is tevens het moment wanneer de meeste ingehuurde fotografen afhaken. Wanneer je nog langer aanwezig bent heb je bij het diner mogelijk één of meerdere toespraken. Ook de openingsdans is een goed moment voor wat foto’s. Mocht je nog zo lang aanwezig zijn dan is ook de laatste dans vaak nog het vastleggen waard.

Daarnaast heeft elk bruidspaar een aar momenten in de dag die voor hun speciaal zijn, ik zorg altijd dat ik van te voren bij de intake al zo veel mogelijk informatie heb, het zou toch zonde zijn als de broer die uit Canada niet op de foto staat met het bruidspaar.

Ik ben ongetwijfeld mooie momenten en onderwerpen vergeten. Maar de key is kijken, kijken en nog eens kijken. Daarom zorg dat je fit bent, want zo’n dag is zwaar, je staat tenslotte de hele dag op je benen en moet 100% gefocust zijn.

En dan heb ik alle foto’s en ga ik voldaan naar huis, en ga de foto’s bewerken.  Ik ga er van uit dat ik van elk uur dat ik fotografeer, ook wel een half uur na bewerk.

Op een hele dag maak je makkelijk 1000 foto’s daar vallen er ook nog een paar af, alle foto’s zet ik op DVD’s.   Ik  maak een mooi hoesje, selecteer 250 foto’s en maak de DVD show die mijn manier van werken zo uniek maakt

Geef een reactie

