tijdsindeling op je bruiloft

Op een drukke trouwdag moet van alles gebeuren. Meestal ben je al maanden van te voren bezig om je dagindeling te plannen. Door de vele ervaring die ik heb op hele diverse bruiloften, kan ik nieuwe bruidsparen wel tips geven over de ‘tijdsplanning’.

klokken

  • Maak je dagplanning niet ‘te strak’ – je kunt beter even ‘moeten’ wachten (lees ‘even kletsen’) dan een haastgevoel krijgen.
  • Tip voor de bruidegom: kom ‘s morgens niet later dan is afgesproken! Dat geeft .1 stress bij de bruid, maar neemt in veel gevallen ook reportagetijd weg en je houdt een soort ‘haastgevoel’. (ik spreek uit ervaring!)
  • Een welgemeend advies: neem voldoende tijd voor de fotoshoot van jullie samen. Het is een mooi moment van de dag: om unieke beelden te maken van jullie samen. Het is vaak ook nog een lekker ontspannen deel van de dag: de rest van de dag zijn er veel mensen om je heen en tijdens de shoot kun je nog heerlijk even ‘samen’ zijn, met fotograaf (en/of videograaf). Ik zeg weleens: JUIST als je niet van foto’s maken houdt, neem die tijd. Want dan heb je ook nog de tijd om ‘te ontdooien’. Als je weet dat in een half uur ‘DE mooie foto’s’ gemaakt moeten worden, geeft dat onbewust toch stress. Advies: zeker 1 a 1,5 uur reportagetijd (excl. reistijd van en naar locatie) Die tijd kan prima opgedeeld worden in twee of drie verschillende locaties.
  • Als je bruidskinderen hebt, wil je daar vaak ook wat foto’s mee maken. Kinderen hebben zeker even ‘ontdooi-tijd’ nodig. Even wennen aan de overweldigende situatie van trouwjurken, bloemen enz. Het laatste half uur van de reportage kunnen de kinderen dan naar een afgesproken plek gebracht worden, daar maken we dan de foto’s. Meestal neem ik ‘weddingbubbles’ mee: vinden ze prachtig om even bellen te blazen. Ook kun je bijvoorbeeld denken om samen met de bruidskinderen een paar ballonnen op te laten, of hen wat rozenblaadjes te laten strooien voor het bruidspaar: een beetje speels dus.
  • Voor het maken van de groepsfoto’s: voor ongeveer 15 verschillende opstellingen ben ik ongeveer een half uur bezig. Met een beetje medewerking van de gasten en hulp van de ceremoniemeester komt dat echt goed.
  • Bespreek goed met de ambtenaar hoelang hij/zij bezig denkt te zijn. Het gebeurt weleens dat het ruim drie kwartier duurt ipv een half uur, met als gevolg dat je (te) laat bij de volgende locatie aankomt. Of er geen tijd meer is voor de groepsfoto op de trap van het gemeentehuis;-)
  • Als je reistijd berekent, bouw dan altijd ietsje extra tijd in. Zeker in een stad waar het verkeer regelmatig (erg) druk is.
  • Rij de route een of twee dagen van te voren nog even: het kan zijn dat onverwacht een weg is opgebroken en je nog alternatieve route kunt bedenken.
  • Bruidsparen van wie ik de reportage ga maken, geef ik altijd graag tips over de dagindeling indien gewenst.

weddings and more….. Bruidsfotografen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s