Trouwambtenaar, zo’n leuk vak!

Een leuke blog wat een trouwambtenaar zoal doet. 

Sinds drie jaar ben ik babs, buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand. En in die drie jaar heb ik al zoveel leuke, bijzondere, grappige, kleurrijke, lieve, verrassende, ontroerende, mooie, grootse, intieme, gezellige huwelijksceremonies meegemaakt. Eigenlijk zijn er nog veel meer typeringen te noemen, want trouwambtenaar zijn is zo’n leuk vak!

Mijn eerste officiële huwelijk – je gaat eerst meekijken en doet een paar gratis huwelijken, zodat je weet hoe het werkt – was het huwelijk van mijn eigen zusje en zwager. Die gingen na 21 jaar samenzijn toch maar trouwen, nadat hij haar al vele malen ten huwelijk had gevraagd en haar antwoord steeds ‘waarom dan, we zijn toch gelukkig zo?’ was. En nu had ze eindelijk ‘ja’ gezegd.

Het was een verrassing voor mijn zusje dat ik de babs was, dus er was een mooie samenwerking met de ambtenaar van de gemeente Lochem, die het voorgesprek had en ook het bruidspaar en gasten welkom heette. Daarna ontstond er een soort van duopresentatie. Een geweldige ervaring voor mij en een mooie verrassing voor het bruidspaar!

Vanaf dat moment had ik de smaak te pakken. Vol enthousiasme ging ik aan het werk. Ik had al snel mijn eerste gommenhuwelijk. Twee mannen op leeftijd die al jaren samenwoonden en nu toch alles wilden regelen. Een heel belezen stel met belangstelling voor cultuur en kunstgeschiedenis en heel actief in het vrijwilligersleven. Omdat ik goed voor de dag wilde komen, heb ik mijn moeder mijn toespraak vooraf laten lezen. Achteraf werd mij gevraagd om de tekst te mailen, omdat ze deze wilden bewaren. Pak van mijn hart!

Met zo’n 30 huwelijken per jaar in mijn gemeente en een stuk of 10 landelijk, maak je van alles mee. Een licht verstandelijk beperkt stel, hij heel stoer, zij heel verlegen, een Turks stel, een Keniaanse bruid, een Chinese, Russische en Poolse bruid, piepjonge stellen die al heel goed weten wat ze willen, tweede huwelijken met samen zes kinderen, een goede vriendin die na 15 jaar onverwacht ten huwelijk was gevraagd, ceremonies in het mooie Raadhuis maar ook op schitterende buitenlocaties. Ceremonies in het Engels, Duits, Frans, en met een beetje hulp deels in het Italiaans, Russisch en Turks.

Omdat ik al ZZP’er was, was de stap niet groot naar zelfstandig trouwambtenaar. Een freelance babs, in te huren door het bruidspaar. Omdat je meer tijd hebt en het bruidspaar echt voor jou gekozen heeft, kun je veel meer een op maat gemaakte ceremonie voorbereiden.

En dan reis je ineens het hele land door, naar alle uithoeken en zelfs naar het buitenland. Meestal alleen en een paar keer met pianist Dennis die mij begeleidt als zingende trouwambtenaar. Als lid van Weddings en More ga je zeker nog meer van mij horen. Voor nu: neem een kijkje op mijn site www.uw-trouwambtenaar.nl

Met vriendelijke groet,

Hetty Wennekendonk

IMG_3666CC0_0177 - verkleind0509-200625-6860_SHBruids inspiratie by studiovankolck-60 - kopie

Geef een reactie

